Hogyan lehet megszabadulni a nikotinfüggőségtől

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel hírlevelünkre! Hozzájárulok, hogy a woohoo. Feliratkozás Csiki Judit A cigaretta ártalmairól köteteket írtak már a kutatók.

2. Ünnepelje meg a leszokást!

A leszokás azonban nehéz — de vajon hogyan érdemes hozzáfogni, és mit tehetünk akkor, ha végképp nem tudunk megszabadulni hogyan lehet megszabadulni a nikotinfüggőségtől nikotinfüggőségtől? A nikotin sajnos súlyos függőséget okozó anyag — de nemcsak ez mérgezi a dohányzók szervezetét, hanem a cigarettában levő több ezer más, az égés során felszabaduló mérgező anyag is.

A hagyományos dohánytermék fogyasztása során a szervezetet akár arzén, cianidvegyületek, formaldehid, ólom és szén-monoxid, valamint kátrány is terheli.

hogyan lehet leszokni egy tinédzser dohányzásáról

Egyes orvosok szerint a dohányos a nikotin miatt szívja a cigarettát, de a kátrányba hal bele — persze ez a megállapítás kicsit erős, hiszen maga a nikotin hatása is ártalmas a szervezet számára, ugyanakkor nem áll távol a valóságtól.

Mások is szenvedik a cigaretta hatását Ráadásul a dohányzó nemcsak a saját szervezetét károsítja a cigarettázással, hanem a körülötte élőkét is. Akinek a partnere napi egy doboz cigarettát szív el, az maga is legalább három cigarettának megfelelő káros anyagnak van kitéve, még akkor is, ha ő maga soha nem gyújt rá.

36 éves a világhírű Allen Carr módszer

Ez különösen a gyerekek esetében káros — tetézve azzal, hogy a dohányzó szülő rossz példája maga is a rászokás felé sodorhatja őket. Márpedig azzal kapcsolatban ma már egyáltalán nincs vita tudományos körökben, hogy a dohányzás rendkívül ártalmas, és a szervezet szinte minden részét károsítja. Hajlamosabbá tesz a tüdő, valamint a szív- és érrendszer betegségeire, egyes daganatos betegségekre, de a bőrt is öregíti, sőt, újabb kutatások szerint a mentális betegségek például a depresszió vagy akár a skizofrénia kialakulásának veszélyét is fokozhatja.

A legjobb lenne rá sem szokni Épp ezért az orvostársadalom hogy leszokik e a dohányzásról abban, hogy a lehető legjobb megoldás rá sem szokni a cigarettára.

Mert ugyan a veszélyek a leszokás után mérséklődnek, ám a dohányzás egyes hatásait hosszú távon is nehéz kiküszöbölni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy akárhány év után, vagy akármilyen életkorban késő lenne a leszokáshoz. Bármennyi ideig is dohányzott valaki korábban, az egészsége mindenképp meghálálja, ha feladja a szenvedélyt.

Illusztráció - Fotó: pixabay Öt pont az életért Tanulmányok igazolták, hogy mennyire fontos az alábbi öt pont ahhoz, hogy az ember le tudjon szokni a dohányzásról. A siker biztos feltétele, ha valaki mind az ötöt betartja: - készüljön fel és határozza el, hogy abbahagyja a dohányzást - kérje meg környezetét, hogy szüntelenül támogassák önt, - igyekezzen gyökeresen megváltoztatni életmódját — vagyis fokozatosan vezesse be a rendszeres mozgást, a pihenést, módosítsa étkezési szokásait — a változás legyen fokozatos, de következetes - ha szükséges, szedjen dohányzásról való leszokás támogatására szolgáló gyógyszert és pontosan az előírás szerint szedje, - készüljön fel arra, hogy a leszokás folyamatában lesznek súlyos helyzetek vagy akár visszaesés is. Az e-cigaretta nem orvosolja a bajt Bár többféle elektromos cigaretta létezik, amikor cigizéskor az ember nem a füstöt, hanem a vízgőzt szívja be, a dohányzó így nem szabadul meg a nikotinfüggőségtől. Marianna Šeligová pneumológus, majd hozzátette: — Végképp nem azoknak való, akik végérvényesen meg akarnak szabadulni a dohányzástól.

A leszokásnak számtalan módszere lehetséges: van, akinél a dohányzás hirtelen abbahagyása válik be, másnál pedig az adag fokozatos csökkentése.

Az előbbi esetben érdemes egy dátumot kijelölni a cigaretta letevésére, és addigra minden dohányzásra utaló dolgot eltüntetni a közelből.

Női Egészség Éve 2020

Nem csak magát a cigarettát érdemes kidobni, hanem a hamutartókat is, sőt, az alapos lakás- és autótakarítással csökkentheted az esélyét, hogy a visszamaradt cigarettaszag miatt újra a cigi után nyúlj.

A család és a barátok támogatását is érdemes kérni, valamint kerülni kell az olyan helyzeteket és az olyan társaságot, amelyben korábban rendszeresen rágyújtottál. Ha például a cigaretta a kávézás élményéhez kötődött, akkor érdemes jó pár hétig teára váltani.

Akinek ennél nehezebben megy a leszokás, annak érdemes orvoshoz fordulnia segítségért.

Dohányzás: nem puszta rossz szokás, hanem függőség

A háziorvos, de hogyan lehet megszabadulni a nikotinfüggőségtől területileg illetékes tüdőgondozó, tüdőgyógyász szakorvosa is segíthet, például nikotinpótló készítmények felírásával, amelyek a cigarettaadag fokozatos csökkentését teszik lehetővé. Tippek a leszokáshoz Ha elhatároztad, hogy megszabadulsz a cigarettától, tudnod kell, hogy nehéz harcra vállalkozol.

Ismerd ki az ellenfelet, hogyan lehet megszabadulni a nikotinfüggőségtől tájékozódj! Ha pedig már benne vagy a leszokásban, adj meg minden segítséget a szervezetednek. Nemcsak úgy, hogy egészségesen étkezel, vagy sportolsz, hanem úgy is, hogy kerülöd a stresszt, kényeztető programokat, például masszázst tervezel be, és minél több folyadékot fogyasztasz.

A nassolás nem jó politika, sokan számoltak már be hízásról a leszokás ideje alatt. Ugyanakkor csak ettől félve sem érdemes halogatni a leszokást.

Öt pont az életért

És tudd, hogy az idő neked dolgozik, pár hét után ugyanis jelentősen csökken a cigi utáni sóvárgás. Ha pedig egyszer elbuksz, ne add fel: a sikeres leszokási kísérleteket a legtöbb embernél sikertelen kísérletek előzik meg.

mi a betegség a dohányzás miatt

Csökkentsd az ártalmakat Ha pedig mégsem sikerülne leszoknod, legalább igyekezz a dohányzás ártalmait csökkenteni valamelyest. Először is, ha dohányzol, azt lehetőleg a szabadban tedd, ne kényszeríts másokat a cigarettafüst beszívására.

EXTRA AJÁNLÓ

Táplálkozz egészségesen, és fogyassz minél több zöldséget és gyümölcsöt, hogy ellásd a szervezetedet a nagyobb mennyiségben szükséges antioxidáns hatású vitaminokkal, például A- E- és C-vitaminnal. Lehetőleg természetes formában, és ne tablettában vedd magadhoz ezeket. Kerüld a béta-karotin tartalmú étrendkiegészítőket, mivel a túlzott béta-karotin bevitel hajlamosabbá teheti a dohányosokat a tüdőrákra — a zöldségekben, gyümölcsökben épp elegendő béta-karotin van.

Ha már az ártalomcsökkentésnél tartunk, akkor érdes szétnézni az alternatív eszközök piacán. Az e-cigaretták, illetve a hevítéses dohánytermékek kevesebb káros anyagot juttatnak a szervezetbe, így jó alternatívát jelenthetnek.

hogyan lehet megszabadulni a nikotinfüggőségtől

Olvassa el is